Orginal eller Fischier ?
14/2 – 9/3
Öppet: Ti-On-To 17.oo-19.oo
Lördag – Söndag 12.oo – 17.oo
– En efterbildning kan aldrig bli lika bra som originalet, inte heller kan känslan av att äga en äkta Vincent van Gogh ersättas, men en reproduktion är inte i närheten och då är att hänga en kopia hemma på väggen i alla fall det näst bästa! säger Tony Fischier.
Tony Fischier är i princip autodidakt – ett ord man brukar ta till när man inte vill avslöja att man är oskolad (som han uttrycker det). Han har tecknat sedan barnsben med fokus på serier och porträtt i blyerts. Inspirerad av sin målande mor gjorde han ett försök med duk och penslar på 1980-talet men lade ner när hemmet började fyllas av småbarn.
För två år sedan, när småbarnen började bli stora, gick han en ABF-kurs där intresset för konsthistoria väcktes, och med det idén att kopiera mästarna för att lära sig deras tekniker.
Många av efterbildningarna är gjorda i samma storlek som originalet men det är ingen risk att någon skulle försöka sälja dem vidare som förfalskningar.
-Nej, dels är alla målningarna signerade både på fram- och baksidan. Dessutom finns det också en hänvisning till originalkonstnären. En del av tavlorna är också betydligt mindre än originalen, till exempel är Skagenmålaren PS Krøyers Konstnären och hans hustru Marie stor som en halv vägg i original men det är ju inte så många som har den väggytan hemma. Det innebar å andra sidan att jag fick jobba med mindre penslar för att få penselföringen rätt, säger Tony Fischier.
Varför då göra efterbildningar, är inte hela tanken med ett konstnärskap att ge ett personligt uttryck i konstform?
-Jo, men praktiskt taget alla filmskapare, författare och musiker har lärt sig genom att härma sina idoler, jag tyckte att det var lika logiskt att försöka bli en bättre målare på samma sätt. Av Vincent van Gogh finns ett trettiotal kända kopior han gjort av andra konstnärer. JMW Turner kopierade i hela sitt liv sina hjältar Rubens, Rembrandt och Constable – som i sin tur också efterbildade de gamla mästarna. Det är inte konstigare än att spela covers i ett rockband, säger Tony Fischier.
Sant är att det ligger lite i tiden med efterbildningar. Sedan ett par år har konstsamlarna fått upp ögonen för välgjorda kopior av mästerverk. På en och samma auktion på Sothebys i London såldes en efterbildning av Pieter Brueghels Flamländska talesätt för motsvarande 1,6 miljoner kronor, en kopia av Caravaggios Kortspelarna såldes för motsvarande 600 000 kr och en kopia av Velásquez Konserten såldes för 2,2 miljoner kronor.
-Kanske beror det på att en reproduktion aldrig kan göra en äkta oljemålning rättvisa och att det helt enkelt knappt finns några gamla mästare kvar att köpa. Och även om det finns så är en bra kopia i det sammanhanget rena fyndet. Cézannes Kortspelarna kostade obegripliga 2 miljarder kronor när den såldes, och Picassos Drömmen såldes 2013 för 1,2 miljarder kronor, då är mina tavlor billigare, säger Tony Fischier och skrattar.